Næste arrangement: Webinar om Rigsarkivets erfaringer med egenaccess, 6/4 2021

Over 13.000 borgere benyttet sig af ordningen – alene på Rigsarkivet.

Tirsdag den 6. april 2021 kl. 15-16
Microsoft Teams

Egenaccess er det nye store dyr i arkivverdenen. Efter at den nye § 39b trådte i kraft den 1. januar 2021 har over 13.000 borgere benyttet sig af ordningen – alene på Rigsarkivet.

Men hvad er det, de ønsker indsigt i, og hvordan skal sagerne behandles? Det er spørgsmål, som fylder rigtig meget på Rigsarkivet lige nu og formodentlig også rundt om på stadsarkiverne.

På webinaret skal vi se på, hvad egenaccess sagsbehandlingsmæssigt set er for en størrelse, og hvilke ligheder og forskelle, der er mellem indsigt efter arkivlovens § 30 (“gammeldags adgang”), 39b (egenaccess) og de forskellige andre muligheder for indsigt med hjemmel i f.eks. persondataloven, retsplejeloven, sundhedsloven, barneloven osv.

Vi skal også høre om, hvad Rigsarkivet har gjort og vil gøre på det praktiske plan for at håndtere udfordringerne med de mange sager.

Praktiske oplysninger:

Webinaret vil blive afholdt på Microsoft Teams.
Det kræver hverken indkøb af en licens eller installation af software, blot en velfungerende internetforbindelse.
Link til webinaret vil blive sendt til tilmeldte deltagere senest dagen før webinaret.

Arrangementet er gratis for foreningens medlemmer og studerende.
For ikke-medlemmer koster arrangementet 30 kr., der kan betales ved bankoverførsel eller MobilePay til 4267 7061 ifm. tilmelding.

Medlemskab af Arkivforeningen giver adgang til alle 8-10 arrangementer årligt og koster 100 kr. for enkeltpersoner og 400 kr. for institutioner.

Tilmeldingsfrist

Tilmeldingsfrist er mandag den 5. april 2021 – husk at angive, om du er medlem/ikke-medlem og/eller studerende.

Tilmelding

tilmelding@arkivforeningen.dk