Efterårssæson 2017

Programmet er på vej, her er de foreløbige oplysninger

Besøg hos Den Arnamagnæanske (håndskrift)samling

Onsdag d. 13. September 2017, kl. 16:00 – 17:30
Njalsgade 136, 2. sal, 2300 København S
OBS: Vi mødes kl. 15:50 foran indgangen til nr. 136

Det Arnamagnæanske Institut har en helt særlig samling af gammelnordiske håndskrifter. Samlingen består af ca. 3.000 håndskrifter hvoraf ca. 1.400 findes i København, mens resten er udleveret til Island. Håndskriftsamlingen blev i 2009 optaget på UNESCOs Memory of the World Register.

Den Arnamagnæanske Samling er opkaldt efter dens grundlægger, den islandske filolog og historiker Árni Magnússon (latiniseret Arnas Magnæus, på dansk Arne Magnusson). Kort inden sin død i 1730 testamenterede Árni sin samling af håndskrifter, trykte bøger samt sin formue til Københavns Universitet hvor han var professor i danske antikviteter.

Udover en rundvisning i håndskriftssamlingen skal vi også se det tilhørende konserveringsværksted.

NB: Rundvisningen er kl. 16:00. Vi mødes 15:50 foran indgangen til nr. 136.

——————————–

Besøg hos Folketingets Arkiv

Tirsdag d. 25. oktober 2017, kl. 17.00-18.00
Christiansborg
Deltagerantal: 20 personer

Folketingets Arkiv, som hører under Folketingets Bibliotek, rummer materiale tilbage til Den Grundlovgivende Rigsforsamling.
Arkivet har et righoldigt materiale ikke alene om Rigsdagens og Folketingets arbejde, men også om dansk historie.

Grundlovene er udfærdiget i 2 eksemplarer, hvoraf det ene ligger i Rigsarkivet og det andet opbevares af Folketingets Arkiv.
De Kongelige forsikringsakter, som er kongehusets underskrifter på at de vil overholde grundloven, ligger i en jernkiste på bibliotekets læsesal.

Vi starter besøget kl. 17.00 med et oplæg om arkivets historie, herefter vil vi få en rundvisning i selve arkivet.

—————————–

Arkivforeningen 100 år, 1917 – 2017

Dokumentation i en digital tid – ESDH, arkiver og god forvaltningsskik
Release-party og jubilæumsfest

Torsdag d. 23. november 2017, kl. 17
Rigsarkivet, Harsdorff-salen, Tøjhusgade 1

Mød forfatterne og hør deres bud på nutidens arkivudfordringer.
Link til pdf med oplysninger om bog og arrangement ->