Programmer

Rettighedskoordinator Rikke Andersen, Gyldendal
Tirsdag den 25. september 2018 kl. 17
Klareboderne 3, København K

Vi besøger Gyldendal, det navnkundige forlag, der har spillet en central rolle i dansk åndsliv i generationer. Rikke Andersen, rettighedskoordinator og arkivansvarlig, giver os en introduktion til forlagets vigtigste samlinger.

Bemærk, at der er begrænset deltagerantal.

Koloni, rigsfællesskab, overherredømme

Nordatlantiske territorier i danske arkiver

Onsdag den 24. oktober 2018 kl. 9-15.30
Kulturhuset Islands Brygge
Islands Brygge 18, 2300 København S

Temaet for dette års arkivkonference er forskellige perspektiver på tidligere danske territorier i Nordatlanten som sidenhen er blevet selvstændige nationer, og deres historiske dokumenter, som findes i danske arkiver. Vi stiller således skarpt på arkivalske principper versus national identitetsdannelse og individets behov for at forstå egen historie og spørger os selv: hvad er arkivernes rolle?

Læs mere om konferencen »

Digital adgang til fotosamlinger

Tova Stärn, Malmø Stadsarkiv
Signe Trolle Gronemann, Københavns Stadsarkiv
Torsdag den 29. november 2018 kl. 17
Harsdorff-salen, Rigsarkivet, Tøjhusgade 1, 1218 København K

Torsdag den 29. november 2018 inviterer Arkivforeningen til et gå-hjem-arrangement om digitaliserede fotosamlinger.

Signe Trolle Gronemann fra København og Tove Stärn fra Malmø vil fortælle om overvejelser og udfordringer i forbindelse med at skabe digital adgang til fotosamlinger på hhv. Københavns Stadsarkiv og Malmø Stadsarkiv. Begge arkiver har lanceret ambitiøse portaler på nettet til historiske fotos, og opgaven er blevet grebet forskelligt an. Se mere på www.kbhbilleder.dk og malmo.se/bildarkivet.

Efter oplæggene er der mulighed for diskussion og spisning.

Besøg i Niels Bohr-arkivet

Onsdag den 23. januar 2019 kl. 16.30
Det historiske Auditorium A, Niels Bohr Instituttet
Blegdamsvej 17, 2100 København Ø

Niels Bohr-arkivet byder velkommen på Niels Bohr Instituttet, onsdag 23. januar kl. 16.30

Arkivet byder på en aften i videnskabshistoriens tegn med en rundvisning på Niels Bohrs arbejdsværelse samt et foredrag om Niels Bohrs betydning som videnskabsmand, administrator og institutionsbygger. Vi kigger også på Bohr rolle i nogle af den 20. århundredes mest skabersvangende begivenheder.

Derefter byder arkivet på en diskussion af arkivets rolle både som dansk kulturinstitution og som en del af den internationale videnskabshistorie.

Du kan læse mere om arkivet på deres hjemmeside.