Programmer

Besøg i Niels Bohr-arkivet

Onsdag d. 23. januar 2019 kl. 16.30
Blegdamsvej 17, 2100 København Ø

Onsdag den 23. januar 2019 kl. 16.30 inviterer Arkivforeningen til et besøg i Niels Bohr-arkivet på Niels Bohr Institute i København.

Niels Bohr-arkivet byder på en aften i videnskabshistoriens tegn med en rundvisning på Niels Bohrs arbejdsværelse samt et foredrag om hans betydning som videnskabsmand, administrator og institutionsbygger.

Vi kigger også på Bohrs rolle i nogle af det 20. århundredes mest skæbnesvangre begivenheder.

Derefter byder arkivet på en diskussion af arkivets rolle både som dansk kulturinstitution og som en del af den internationale videnskabshistorie.

Læs mere om arkivet på www.nbarchive.dk.

Rundvisning på Magasin du Nord Museum

Tirsdag den 26. februar kl. 16.50
Vingårdstræde 6, København K

Tirsdag den 26. februar 2019 kl. 16.50 inviterer Arkivforeningen til en rundvisning på Magasin du Nord Museum i hjertet af København.

Det lille museum om det store stormagasin befinder sig på Vingårdstræde 6 og har eksisteret siden 2013. I et blot 50 kvadratmeter stort lokale fortælles stormagasinets historie gennem de seneste 150 år.

Historien om Magasin du Nord er historien om timing, godt købmandskab og den industrielle udvikling i Danmark, som prægede både land og by.

Det er Danmarkshistorie, modehistorie og kvindehistorie med udgangspunkt i grundlæggerne Theodor Wessel og Emil Vett, der åbnede den første forretning i Aarhus i 1868.

Du kan læse mere om museet og forretningens historie på www.magasinmuseum.dk/om-magasin-du-nord-museum/gennem-tiderne.

Jagten på de forsvundne arvinger

Adam Jon Kronegh, arkivar, Rigsarkivet
Torsdag den 28. marts 2019 kl. 17
Harsdorffsalen, Rigsarkivet, Tøjhusgade 1, 1218 København K

Torsdag den 28. marts 2019 fortæller arkivar på Rigsarkivet Adam Jon Kronegh om sit arbejde med DR1‘s Forsvundne arvinger, hvordan han finder frem til ukendte arvinger, og hvordan han og hans kollegaer hver dag sikrer, at arkivloven overholdes.

Fra de støvede, velkendte gange i Rigsarkivet til pludselig at blive hvirvlet ind i en stor tv-produktion. Historier om helt almindelige og absolut usædvanlige mennesker og om deres skæbner – små og store stykker danmarkshistorie.

I Rigsarkivet ligger 460.000 hyldemeter med dokumenter, og de gemmer på spor efter os alle. Fødsler, vielser, retssager, hospitalsjournaler og udvandringsprotokoller havner på hylderne og bliver til en del af vores allesammens fælles historie.

Læs mere på www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/forsvundne-arvinger-find-viden-om-familiens-historie-i-arkiverne.

Efter oplægget er der mulighed for diskussion og spisning.

Huskesedler fra glemmebogen

Poul Duedahl, Aalborg Universitet
Tirsdag den 23. april 2019 kl. 17
Efterfølgende generalforsamling kl. 19

Danmarkshistorier er en slags huskebøger. De fortæller om personer, steder og begivenheder, som forfatterne finder væsentlige, hvis man vil forstå det samfund, der blev resultatet. Resten ryger i glemmebogen. Opfindelser som gik galt, skrinlagte betragtningsmåder og fejlagtige beslutninger.

For det er jo – som man siger – sejrherren der skriver historien.

Men glemte mennesker kan sagtens få stemmen tilbage. Det kræver bare, at man hjælper dem lidt på vej og bladrer lidt i glemmebogen. Glemmebogen består af gamle indbundne bøger, tidsskrifter og aviser, som ingen længere læser og henviser til, og som samler støv rundt om i landets biblioteksmagasiner, fordi de er gået ud af brug.

Men faktisk består glemmebogen af et endnu mere omfattende kulturlag af utrykte dokumenter, hvor afdøde og glemte mennesker har sat sig spor. Gulnede papirer, der er indkapslet af mørket i syrefri æsker og placeret rundt om på landet arkiver, efterhånden som dokumenterne er gået på pension.

Foredragsholderens nyeste bog – Velkommen på bagsiden. Danmarkshistorien på vrangen – har været indstillet Årets Historiske Bog og Weekendavisens Litteraturpris, og i foredraget giver han nogle fascinerende og tankevækkende eksempler på menneskeskæbner hentet frem fra glemmebogens gemmer og som fortæller om, hvordan fortiden også var indrettet.

Efter foredraget og spisning afholdes Arkivforeningens årlige generalforsamling.

Sommerudflugt

En weekend i uge 25-26 (heldagsarrangement)

Arkivforeningens bestyrelse arbejder på at arrangere en udflugt til Lund og bl.a. besøge Arkivcentrum Syd. Flere oplysninger følger, når det falder på plads.