Webinar om registrering af arkivalier

– Hvordan og hvorfor kan og skal vi samarbejde om registrering af arkivalier på tværs af sektorer og arkiver i Danmark og Norden?

Fredag  den 25. juni 2021 kl. 10.30-12.00
Microsoft Teams

Hvordan registrerer vi arkivalier mest hensigtsmæssigt? Hvad er behovene for arkivarer, borgere og den offentlige administration?
Hvad har vi gjort os af erfaringer, og i hvilken retning skal vi gå?

I bestyrelsen og blandt Arkivforeningens medlemmer og interessenter har vi i en rum tid talt om muligheder og udfordringer ved registrering af arkivalier og de potentielle gevinster ved at konsolidere en fælles forståelse for, standardisering og evt. systemunderstøttelse af opgaven på tværs af sektorer og arkiver i Danmark/Norden.

Derfor byder vi i første omgang på et webinar, hvor hhv. Aarhus Stadsarkiv og Asta-stiftelsen fra Norge har været så venlige at fortælle, hvordan de har grebet det an, og hvilke gevinster de har høstet.

Program

10.30-11.10: Aarhus Stadsarkivs registreringsdatabase /v Søren Bitsch Christensen og Claus Juhl Knudsen
11.10-12.00: Asta og Asta-stiftelsen /v Morten Evensen

Webinaret vil blive afholdt på Microsoft Teams. Det kræver hverken indkøb af en licens eller installation af software, blot en velfungerende internetforbindelse.
Link til webinaret vil blive sendt til tilmeldte deltagere senest dagen før webinaret.

Arrangementet er gratis for foreningens medlemmer og studerende.

For ikke-medlemmer koster arrangementet 30 kr., der kan betales ved bankoverførsel eller MobilePay til 4267 7061 ifm. tilmelding.

Medlemskab af Arkivforeningen giver adgang til alle 8-10 arrangementer årligt og koster 100 kr. for enkeltpersoner og 400 kr. for institutioner.

Tilmeldingsfrist er torsdag den 24. juni 2021 – husk at angive, om du er medlem/ikke-medlem og/eller studerende.

tilmelding@arkivforeningen.dk